У просторијама Менсе Србије у Београду у уторак 24.7.2018 одржана је бесплатна радионица посвећена науци и научницима у свемиру: Наука у свемиру- Space Science.

Први део радионице био је посвећен упознавању основних чињеница о свемиру, а највише о потреби и начину како људи истражују свемир. Деца су одгледала колаж од неколико филмова који су били највише сконцентрисани на скретање пажње на сателите око наше планете и научнике и научнице који бораве у свемиру како би упознавали свемир, често кроз експерименте. Порука коју је научница НАСЕ у филму послала је да је школовање изузетно битно, а да уколико неко жели да се бави науком у свемиру учење СТЕМ дисциплина (наука, технологија, инжењерство и математика) је од изузетне важности. У тим експериментима често користе свемирске роботске руке које нам је представила научница НАСЕ на њиховом кратком филмчићу. Након тог су деца у паровима правили своје ,,роботске руке“.

Посебан део је чинила Скајп посета њујоршком музеју Intrepid Sea, Air & Space Museum, где нас је њихов кустос- музејски едукатор Франц Лусјен упознао са спејс шатлом Ентерпрајз и капсулама Џемини и Марс.

Такође Франц нам је извео три експеримента којима јје приказао утицај вакума који влада свемиром на људско тело:

1. Шта се дешава са водом која се нађе у вакуму?

Пошто је људско тело великим делом састављено од течности, овим се приказује шта се дешава са том течношћу у нашем телу, ако се космонаут нађе у свемиру без свога одела. Едукатор ставља чашу која је до пола напуњена водом у капсулу у којој може да се направи вакум. Пошто не постоји атносферски притисак (притисак ваздуха) вода не мирује. Изгледа као да кључа. Едукатор пита децу да ли је вода која изгледа као да кључа хладна или врела. Деца под утицајем искуства тврде да је врела, али их едукатор разувери јер чим отвори капсулу за вакум ставља прт у воду и тиме доказује да није врела.

2. Шта се дешава са ваздухом из балона у вакуму?

Експеримент је изведен стављањем два балона: једним који је издуван и једним који је полунадуван, у капсулу у којој се затим прави вакум. Ваздух у полунадуваном балону се ширио и  ширио, све док није пукао. Балон који је био празан, сада је изгледао као делимично надуван. Екперимент нам показује шта се дешава са плућима у којима се налази ваздух када се нађу у свемиру.

3. Шта се дешава са манчмелоуом у вакуму?

Едукатор је ставио манчмелоу у комору за вакум. Под утицајем вакума манчмелоу је почео да се увећава и увећава. Када смо мислили да је досегао максималну величину од једном је почео да се смањује, док се није претворио у смежурану и тврду масу. На дечије питање зашто се то десило, едукатор објашњава да се у манчмелоу налазе мали ваздушни џепови који се сваки за себе понаша ко онај надувани балон у вакуму. Они се увећавају и увећавају до тренутка док не експлодрају и остану без ваздуха. Због тога се манчмелоу смањује великом брзином као да се издувава. Из њега излази сав ваздух и влага и због тога остаје само сува изгужвана маса. Манчмелоу представља тело астронаута који би се нашао у свемиру без заштитног одела.

Деци је такође било знимљиво што је дата прилика тинејџеру да буде преводилац током Скајп посете.  Радионицу реализовали: Тања Олеар Гојић, Мирјана Тишма и Лука Гојић.

ГАЛЕРИЈА ФОТОГРАФИЈА (Photos about workshop) 

Video about Robotic arm…

Текст преузет са званичног сајта УченIQ.